Monday 30 May 2011

DAGING BLACK PAPER

Bau masakan ibu di dapur sangat menusuk dalam hingga ke dasar hatiku. Hidungku tidak berhenti-henti mencium bau hidangan ibuku itu sehingga membuatkanku seperti manusia yang terlalu taksub dengan bau makanan. Namun, itu tidak sedikit pun membuatkanku peduli dengan kata-kata sinis daripada adik-beradikku yang lain. Ibu memiliki kepakaran yang begitu tinggi dalam bidang masakan. Sebutlah apa sahaja jenis masakan yang wujud di dunia ini. Nescaya ibuku mengetahu segala-galanya. Aku kagum dengan ibu dan masakannya adalah yang paling terbaik sepanjang hidupku. Sejak kecil lagi aku tidak didedahkan dengan persekitaran di dapur.Ini mungkin kerana sudah menjadi kebiasaan sebagai kaum lelaki,aku sememangnya tidak digalakkan memasak di dapur. Namun, langit tidak selalunya cerah. Dalam usia yang semakin dewasa, aku terpaksa akur bahawa aku perlu mendalami dunia masakan. Walau tidak dapat mendalami sekalipun, cukuplah sekadar mengetahui serba sedikit resipi yang mudah untuk difahami. Setelah aku tamat STPM, aku telah berkerja sementara di Subang Jaya. Kehidupan di sana amat berbeza dengan kehidupanku sebelum ini. Di kampung, segala urusan kehidupanku mudah kerana dibantu oleh kedua-dua orang tuaku. Namun di bandar, kehidupanku disulami dengan pelbagai onak dan duri. Aku belajar bagaimana untuk hidup berdikari. Di sini jualah aku belajat pelbagai jenis resipi sebagai hidangan makananku di rumah sewa. Ini dapat menjimatkan wang perbelanjaan harianku. Masakan yang paling aku gemari adalah 'Daging Black Paper'. Kini, aku berkata kepada diriku sendiri. Aku tidak perlu memerlukan bantuan sesiapa. Kalau aku sudah berjaya meranjaui pelbagai rintangan dan pahit maung dalam kehidupanku sendiri sehingga tegak begini, mengapa aku harus mengimpikan sokongan dan bantuan daripada kedua-dua orang tuaku. Sekarang, adalah masa yang sesuai untuk aku mmbuktikan segala pengorbanan dan usaha mereka selama ini tidak sia-sia. Giliranku pula untuk membalas segala budi mereka sebelum ini dengan menjaga kebajikan dan menghormati mereka. Ini sedikit sebanyak dapat meringankan beban mereka dan membuatkan hati mereka tersenyum girang.




BAHAN-BAHAN

500g daging - dihiris nipis direbus hingga empuk (ada yg terus goreng tapi saya rebus dulu takut tak empuk...keras dll)
1camca teh serbuk kunyit
garam
sedikit minyak untuk menggoreng
1/4 cawan kicap pekat (saya pakai kicap manis cap kipas udang)
4-5 sudu sos tiram
1 sudu teh serbuk lada hitam
sedikit air untuk kuah...

bahan ditumbuk
7 biji bwg merah 
5 ulas bwg putih 
1 inci halia

cili merah, cili hijau dan bawang besar dipotong bulat sebagai hiasan


CARA-CARA

1. Perap daging yang sudah direbus dengan kunyit dan garam lehih kurang 15 minit
2. Goreng daging kira-kira 5 minit jangan garing sangat sebab kita dah rebus tadi..nanti keras dagingnya
3. masukkan bahan yang ditumbuk bersama-sama tadi hingga naik bau, kalau nak berkuah letak sikit air.
4. kemudian masukkan kicap, sos tiram dan lada hitam. biarkan masak
5. akhir sekali masukkan bawang besar, cili hijau dan cili merah. Sudah siap..boleh dah makan :)

No comments:

Post a Comment